fbpx
logo

Select Sidearea

Populate the sidearea with useful widgets. It’s simple to add images, categories, latest post, social media icon links, tag clouds, and more.
hello@youremail.com
+1234567890

5 tipov na vytvorenie kvalitnej webovej stránky 

V ére poháňanej technológiami je webová stránka často prvým miestom, kde zákazníci prichádzajú do styku so značkou. Je to vaša digitálna vizitka, informačné centrum a tiež nástroj na prilákanie nových klientov. Preto je nevyhnutné mať dobre navrhnutý a funkčný web. 

Návrh stránky si však vyžaduje istú tvorivú disciplínu. Každý prvok, vizuál, obsah, používateľské rozhranie a navigácia musia spolupracovať, aby sa vytvorila rovnováha, ktorá bude pre vašu stránku fungovať. Nie je to najjednoduchšie, ale preto sme si pre vás pripravili niekoľko cenných tipov na vytvorenie kvalitnej webovej stránky. Poďme sa pozrieť, ako môžete zvýšiť kvalitu vašej online prítomnosti. 

1. Účel 

Aké posolstvo nesie vaša webka? Aká výzva k akcii bude jej ťažiskom? 

Účel webu nemusí byť zložitý. Môže ísť o propagáciu produktov a služieb, rozprávanie príbehu spoločnosti, učenie návštevníkov či milión iných možností. Vytvorte si krátke a výstižné poslanie, ktoré sa zhoduje s hodnotami toho, čo chcete prezentovať.   

Komunikácia účelu tiež pomôže usmerniť webových dizajnérov pri procese návrhu webu. Nech už sa rozhodnete akokoľvek, mali by ste sa do toho pustiť s plánom, pretože webový dizajn nie je jednou z tých vecí, ktoré necháte na náhodu.

Keď premýšľate o účele svojho webu, majte v prvom rade na pamäti potreby používateľov webu – kto bude navštevovať vašu stránku? Prečo ju budú navštevovať? Ako im vaša stránka poskytne to, čo potrebujú? Poznanie vášho publika je kľúčovým krokom pri hľadaní smeru, ktorým by ste sa mali uberať. 

O prvkoch dizajnu webovej lokality môžete uvažovať v širokom spektre, avšak je dobré dostať sa aj ku konkrétnostiam, na ktorých záleží. Musíte si napríklad vybrať systém správy obsahu. Ak je váš obchodný model založený na e-shope, Shopify bude mať pravdepodobne niekoľko užitočných dizajnových prvkov, ktoré vyhovujú potrebám vášho podnikania. Ak je vaším cieľom komunikácia prostredníctvom blogov, WordPress bude zrejme lepšou voľbou. V prípade, že si plánujete postaviť web sami, je potrebné tieto veci zohľadňovať hneď na začiatku. Web dizajnéri si s formátom už hravo poradia.  

2. Obsah a SEO 

V tomto bode procesu tvorby stránky majte na pamäti tieto jednoduché pravidlá: obsah by mal byť užitočný, jasný a mal by viesť vaše publikum k dokončeniu požadovanej akcie.   

Ďalším dôležitým faktorom je SEO (Search Engine Optimization). Malo by byť plynulo a premyslene integrované do vášho obsahu či začleňovať relevantné kľúčové slová, ktoré hľadáte, ale v konverzačnom tóne, ktorý neodvádza pozornosť od vášho pôvodného posolstva. A tu sa vraciame na začiatok – mať jasne stanovený účel vašej stránky. To vám umožní vytvoriť autentický obsah, ktorý najlepšie osloví vaše publikum.  

3. Vizuálna príťažlivosť  

Komunikovanie identity vašej značky by malo byť na prvom mieste zoznamu pri plánovaní dizajnu webu. Grafika, fotografie a ilustrácie pomáhajú vyvážiť text a rozčleniť stránku, aby bola pre diváka ľahšie stráviteľná. 

Premýšľajte v zmysle vizuálnej hierarchie. Váš prvý obrázok/grafika/dizajn by mal diváka upútať tým, že mu ukáže niečo, čo zaujme ihneď. Môže to znieť ako klišé, no prvý dojem je najdôležitejší. 

Ďalším skvelým nástrojom, ktorý pomáha ľuďom pohybovať sa po stránke a robiť z nej interaktívny zážitok, je aj začlenenie efektov spúšťaných posúvaním a animáciou. Avšak uistite sa, že vizuálne prvky odrážajú váš štýl a nechcete ich tam zakomponovať len preto, že „by ste mali“. Každá značka má priestor na to, aby bola na svojej stránke kreatívna a zároveň sa držala svojej identity a filozofie. 

Vysokokvalitné obrázky v dobrom rozlíšení, farebne vyvážené fotografie a vkusné grafiky sú kľúčom k esteticky príťažlivému webu. Naopak, ak vaša stránka nie je dobre vizuálne nastavená, môže to značke uškodiť. Ak nie je upútaná pozornosť návštevníka stránky cez najsilnejší zmysel – zrak, neohreje sa na webe dlho. Dĺžka pobytu na webovej lokalite je niečo, na čo sa Google pri hodnotení vašej lokality pozerá.  

Avšak, niekedy platí pravidlo ,,menej je viac“ – nerušte používateľov zážitok z používania príliš veľkým tlačidlom alebo kontrastnou farbou, ak to nie je atmosféra vašej stránky. Bude to len odvádzať pozornosť návštevníkov od nájdenia toho, čo chcú. Príliš veľa prvkov, ktoré by zahlcovali dizajn vašej stránky, zase pôsobí chaoticky.  

Farebná paleta zase môže nastaviť komplexnú náladu stránky. Farby môžu byť hravé, minimalistické alebo profesionálne, každá už umocňuje svoju vlastnú atmosféru. Farebné tóny majú veľký vplyv na prezentáciu vašej značky svetu, preto sa rozhodujte uvážene. Príliš krikľavý farebný koktail pravdepodobne spôsobí viac škody ako úžitku (teda, pokiaľ práve to nie je zakotvené v identite vašej značky).  

4. Prehľadnosť  

Biely priestor a dizajnové prvky sú pri webovom dizajne dôležité, pretože pomáhajú vyniknúť obrázkom a textu a zabraňujú tomu, aby vaše stránka vyzerala príliš preplnene. Bez tohto priestoru na vyváženie môže vaša stránka vyzerať ako neporiadok.  

Pre transparentný web je dôležitá isté logické usporiadanie. Mal by prirodzene plynúť, aby viedol vašich návštevníkov k cieľu, ktorý máte v úmysle. Používajte preto značky záhlavia na štruktúrovanie obsahu, ako aj na pomoc webovým prehľadávačom pri zaraďovaní vášho webu do webového vyhľadávania. Rovnakým spôsobom môžete požiadať webového dizajnéra o usporiadanie vizuálnych komponentov. Vy len určíte, kam majú zapadnúť obrázky a fotografie, aby správne dopĺňali písaný obsah. 

Celý obsah vašej webovej lokality by mal byť ľahko navigovateľný v niekoľkých krokoch. Aj keď nechcete, aby vám unikol žiaden bod, chcete sa vyhnúť aj príliš veľkému množstvu tlačidiel, rozbaľovacích okien a interných odkazov, ktoré by návštevníkov webovej stránky zahltili. Zachovajte jednoduchosť a logickosť. 

Predstavte si, že prídete na križovatku, z ktorej vedie niekoľko rôznych ulíc všetkými možnými smermi. Chvíľu potrvá, kým sa zorientujete, ktorým smerom sa vybrať, všakže? Takisto funguje aj webová stránka, na ktorej sú všade odkazy a možnosti. Ľudia sa jej radšej vyhnú, ak sa na nej nedá jednoducho orientovať.  

5. Typografia 

Tvar a štýl písmen dáva stránke väčší význam, než si myslíme. Iba si pomyslite na obaly kníh. Podľa ich písma môžete zistiť, aká je zvyčajne celková atmosféra či téma knihy.  

Písmo tak môže zosobniť tón vášho hlasu. Myslite na to, že text je to, čo hovoríte, a písmo je to, ako to hovoríte. Písmo môže slúžiť ako náhrada za hlasové skloňovanie reči. 

Kurzívne písmo sa môže dobre hodiť pre ozdobné texty alebo určité prvky dizajnu webovej stránky. Ak by ste však kurzíva použili na celý odsek, bolo by to v drvivej väčšine prípadov dizajnu webových stránok nepraktické a v konečnom dôsledku by to návštevníkov rušilo. Podobne ako príliš veľa grafických prvkov a fotografií, aj nesprávne písmo môže odvádzať pozornosť od vášho posolstva.  

Pre veľké bloky informácií bude s veľkou pravdepodobnosťou najlepšou voľbou tradičné písmo, zatiaľ čo štýlovejšie písma môžu byť vyhradené na podčiarknutie rôznych kľúčových informácií.  

Rada na záver – buďte autentickí  

Spotrebitelia sa nedajú ľahko oklamať. Chcú sa naozaj cítiť prepojení so značkami, ktoré podporujú. Aj keď je estetika dôležitá, autenticita ešte viac.    

Len preto, že to fungovalo konkurencii neznamená, že to bude fungovať aj vám. Choďte do toho, čo vychádza z vašej esencie a hodnôt. Ak si chcete vytvoriť lojálnych zákazníkov, musíte byť sami sebou a poskytovať informácie, ktoré sú pre vaše publikum hodnotné a umožnia im vidieť ľudskú stránku vašej značky. 

Hoci vždy existujú výnimky z pravidla, tieto zásady sa uplatnia takmer pri každom dizajne webovej stránky. Aplikovanie všetkých vyššie zmienených tipov zlepší váš proces navrhovania a ukáže sladké ovocie vášho úsilia. No ak na celý proces nechcete byť sami a hodila by sa vám odborná ruka, sme tu pre vás